DEFINISI MULTIMEDIA
Multimedia berasal daripada kata ‘multi’ dan
‘media’. Multi bererti banyak, dan media bererti tempat, sarana atau alat yang
digunakan untuk menyampaikan informasi. Jadi berdasarkan kata ‘multimedia’
dapat dirumuskan sedagai wadah atau penyatuan beberapa media yang kemudian
didefinisikan sebagai elemen-elemen pembentukan multimedia. Elemen-elemen
tersebut seperti teks, gambar, suara, animasi, dan video. Multimedia merupakan
suatu konsep dan teknologi baru bidang teknologi informasi, di mana informasi
dalam bentuk teks, gambar, suara, animasi, dan video disatukan dalam computer
untuk di simpan, diproses dan disajikan baik secara liner mahupun interaktif.
Oleh itu, dengan menggabungkan seluruh elemen multimedia tersebut menjadikan informasi dalam bentuk multimedia yang dapat diterima oleh indera penglihatan dan pendengaran, lebih mendekati bentuk aslinya dalam dunia sebenarnya. Multimedia enteraktif adalah apabila suatu aplikasi terdapat seluruh elemen multimedia yang ada dan pemakai (user) diberi keputusan atau kemampuan untuk mengawal dan menghidupkan elemen-elemen tersebut.
Oleh itu, dengan menggabungkan seluruh elemen multimedia tersebut menjadikan informasi dalam bentuk multimedia yang dapat diterima oleh indera penglihatan dan pendengaran, lebih mendekati bentuk aslinya dalam dunia sebenarnya. Multimedia enteraktif adalah apabila suatu aplikasi terdapat seluruh elemen multimedia yang ada dan pemakai (user) diberi keputusan atau kemampuan untuk mengawal dan menghidupkan elemen-elemen tersebut.
CIRI CIRI MULTIMEDIA
Multimedia mempunyai lima ciri untuk
menghasilkan sesuatu yang baik. Lima ciri tersebut adalah teks, gambar, audio,
animasi, dan video.
1.
Teks
Teks merupakan bentuk data multimedia yang paling mudah disimpan dan
dikendalikan. Kebiasaannya, teks paling hampir dengan kita kerana kita sering
kali menggunakan teks untuk menyampaikan maklumat. Teks berfungsi dalam memberi
maksud cerita. Seterusnya, teks juga dikatakan sebagai kunci komunikasi idea.
Teks merangkumi pelbagai jenis iaitu teks bercetak, teks imbasan, teks
elektronik dan hiperteks. Teks juga dibantu oleh beberapa komponen seperti reka
letak teks, jenis dan fon untuk menyampaikan sesuatu maksud atau maklumat
berkaitan dengan tema aplikasi media. Kebiasaannya audien mudah bosan dengan
teks jika dibandingkan dengan gambar.
2.
Gambar Grafik
Grafik sering kali muncul sebagai latar belakang sesuatu teks untuk
menghadirkan kerangka yang indah. Gambar sering dikatakan sebagai bahasa sebuah
gambar yang mampu menjelaskan seribu kata. Imej yang ditonjolkan mesti
bertepatan dengan tema atau tajuk yang hendak disampaikan. Imej grafik terdiri
daripada pelbagai jenis iaitu imej vector, gambar digital, gambar hiper dan
gambar bitmap. Kesesuaian dalam saiz imej mestilah bersesuaian agar tidak
menganggu teks yang hendak disampaikan.
3.
Audio
Bunyi dikatakan sebagai pemankin seri dalam persembahan multimedia jika
paparan teks hanya memuatkan grafik dan teks tidak dapat menarik minat
seseorang. Bunyi dapat ditambahkan dalam produk multimedia melalui suara, muzik
dan kesan suara. Bunyi mempunyai beberapa objek bunyi yang biasa digunakan
dalam produk multimedia iaitu waterform audio, compact disk, audio, MIDI
soundtrack dan mp3. Bunyi juga berfungsi untuk meneguhkan mesej, menentukan
keadaan fikran atau perasaan sesorang dan berperanan untuk menarik perhatian
atau menghidupkan suasana penonton. Bunyi ini perlu mempunyai kesesuaian. Bunyi
audio yang bising akan menyebabkan gangguan timbul dan menggangu matlamat yang
hendak disampaikan. Buntu yang disampaikan bersifat fleksibel (boleh
diubah-ubah).
4.
Video
Video adalah rakaman gambar hidup atau gambar bergerak yang saling berurutan. Video dikatakan sebagai elemen yang paling mudah untuk menarik perhatian penonton dalam persembahan aplikasi multimedia. Video boleh dibahagikan keapada dua jenis iaitu video analog dan video digital. Video analog dibentuk daripada deretan gelombang iaitu analog yang yang dirakam oleh kamera dan dipancar luaskan melalui gelombang udara. Video digital pula dibentuk daripada sederhana gelombang iaitu digital yang digambarkan menerusi titik sebagai rangkaian nilai minimum atau maksimum. Video ini boleh dimuat turun melalui pelbagai aspek atau cara seperti melaluisumber televisyen, pita vedio, cakera video dank lip video digital.
Video adalah rakaman gambar hidup atau gambar bergerak yang saling berurutan. Video dikatakan sebagai elemen yang paling mudah untuk menarik perhatian penonton dalam persembahan aplikasi multimedia. Video boleh dibahagikan keapada dua jenis iaitu video analog dan video digital. Video analog dibentuk daripada deretan gelombang iaitu analog yang yang dirakam oleh kamera dan dipancar luaskan melalui gelombang udara. Video digital pula dibentuk daripada sederhana gelombang iaitu digital yang digambarkan menerusi titik sebagai rangkaian nilai minimum atau maksimum. Video ini boleh dimuat turun melalui pelbagai aspek atau cara seperti melaluisumber televisyen, pita vedio, cakera video dank lip video digital.
5.
Animasi
Animasi merupakan
penggunaan komputer yang menciptakan gerak pada layar animasi diibaratkan nadi
utama dalam sesuatu imej. Animasi membolehkan imej yang diambil dan diubah suai
seperti memasukkan pergerakan ke dalam imej boleh berlaku. Animasi
mensimulasikan tingkah laku sebenar, menarik perhatian isi kandungan pada skrin
dan member maklum balas kepada impak visual. Jenis animasi ialah animasi
berbingkai, animasi masa sebenar dan audio animasi.
Komputer merupakan mesin elektronik yang
memproses data mengikut satu senarai arahan yang dipanggil program. Pada
asasnya, komputer mengandungi tiga langkah utama, iaitu input, proses dan
output. Data dimasukkan ke dalam komputer dengan menggunakan peranti input.
Antara contoh peranti input ialah papan kekunci, tetikus, pengimbas, mikrofon,
kamera web dan sebagainya. Proses memasukkan data ini dikenali sebagai input.
Setelah data dimasukkan ke dalam komputer, komputer akan memproses data kepada
bentuk yang boleh digunakan. Proses ini merupakan langkah untuk menggubah data
ke dalam bentuk yang berguna dengan menggunakan set arahan yang disebut
perisian. Hasil daripada pemprosesan komputer pula dikenali sebagai output.
Antara contoh peranti output adalah monitor, pencetak dan speaker.
Komputer terbagi kepada dua bahagian, iaitu perkakasan dan perisian. Perkakas komputer terdiri daripada papan kekunci, tetikus, monitor, papan induk, ram dan sebagainya. Perisian pula merupakan program yang disimpan di dalam cakera keras dan cakera liut untuk digunakan bagi melaksanakan sesuatu tugas, misalnya program Win95, Win98, WinNT, WinMe, Win2000, WinXP, Microsoft Office dan sebagainya. Perisian komputer terbahagi kepada tiga kategori iaitu, perisian sistem, perisian pengaturcara dan perisian aplikasi. Antara ketiga-tiga perisian tersebut, perisian aplikasi amat popular dalam kalangan pengguna komputer. Perisian aplikasi membolehkan pengguna menjalankan tugas-tugas tertentu (yang tiada kaitan dengan komputer) dengan lebih berkesan. Aplikasi yang lazimnya digunakan ialah perisian bisnes, perisian pendidikan, perisian perubatan, pengkalan data dan permainan komputer. Microsoft Word merupakan contoh perisian aplikasi yang sering digunakan oleh pengguna.
Komputer terbagi kepada dua bahagian, iaitu perkakasan dan perisian. Perkakas komputer terdiri daripada papan kekunci, tetikus, monitor, papan induk, ram dan sebagainya. Perisian pula merupakan program yang disimpan di dalam cakera keras dan cakera liut untuk digunakan bagi melaksanakan sesuatu tugas, misalnya program Win95, Win98, WinNT, WinMe, Win2000, WinXP, Microsoft Office dan sebagainya. Perisian komputer terbahagi kepada tiga kategori iaitu, perisian sistem, perisian pengaturcara dan perisian aplikasi. Antara ketiga-tiga perisian tersebut, perisian aplikasi amat popular dalam kalangan pengguna komputer. Perisian aplikasi membolehkan pengguna menjalankan tugas-tugas tertentu (yang tiada kaitan dengan komputer) dengan lebih berkesan. Aplikasi yang lazimnya digunakan ialah perisian bisnes, perisian pendidikan, perisian perubatan, pengkalan data dan permainan komputer. Microsoft Word merupakan contoh perisian aplikasi yang sering digunakan oleh pengguna.
KARAKTERISTIK MULTIMEDIA
Dari segi karakteristik, multimedia dapat
dibedakan menjadi 2 bentuk: yaitu multimedia
linier dan multimedia
interaktif. Dan berikut adalah penjelasannya:
1.
Multimedia Linier
Merupakan sebuah struktur multimedia yang tidak menyediakan alat kontrol
bagi penggunanya. Multimedia ini bersifat sekuensial (lurus/berurutan).
Artinya, si pengguna hanya dapat bernafigasi sesuai ketentuan urutan dari satu frame/bite informasi ke frame/bite yang lainnya. Contohnya
seperti Televisi dan Film.
2.
Multimedia
Interaktif
Merupakan kebalikan dari Multimedia Linier. Dimana pengguna
dapat bebas bernafigasi tanpa rute atau alur yang telah ditentukan, karena
media ini menyediakan alat kontrol atau alat bantu lain (komputer, mouse,
keyboard dan lainnya) yang dapat dioperasikan oleh pengguna untuk mengontrol
media tersebut. Contohnya seperti program perangkat lunak, seperti game,
pemutar audio, video, image, dll.
APLIKASI MULTIMEDIA
Aplikasi
multimedia adalah aplikasi yang dirancang serta dibangun dengan menggabungkan
elemen-elemen seperti : dokumen, suara, gambar, animasi serta video.
Pemanfaatan dari aplikasi multimedia dapat berupa company profile, video untuk
tutorial, e-Learning, maupun Computer Based Training. Banyak sekali jenis
aplikasi multimedia, mulai dari yang sekedar hanya untuk melihat (view) saja
sampai dengan membuat dan mengeditnya.
1.
Media Player
Media player adalah jenis perangkat lunak yang digunakan untuk memainkan
informasi dalam bentuk audio dan video. Biasanya aplikasi media player saat ini
sudah bisa untuk memainkan baik informasi audio maupun video. Beberapa jenis
perangkat lunak media player adalah:
· Windows Media Player, bersifat komersial dan
diproduksi oleh Microsoft Corp. Perangkat lunak ini ikut dalam paket Microsoft
Windows.Winamp, bersifat freeware/komersial dan diproduksi oleh Nullsoft Inc..
·
WinDVD, bersifat komersial dan diproduksi
oleh Intervideo.
·
PowerDVD, bersifat komersial dan diproduksi
oleh Cyberlink.
·
Musicmatch Jukebox, bersifat komersial dan
diproduksi oleh Musicmatch Inc.
·
DivX Player, bersifat freeware atau
komersial, diproduksi oleh DivXNetwork Inc.
·
Real Player, bersifat komersial dan
diproduksi oleh Real Networks.
·
XMMS, audio player bersifat open source dan dibawah
lisensi GNU General Public License.
·
Xine, DVD player yang bersifat open source
dan dibawah lisensi GNU General Public License.
2.
Audio/Video Edtor
Video/audio editor adalah jenis perangkat lunak yang digunakan untuk
mengedit dan memanipulasi informasi dalam bentuk video dan audio. Banyak sekali
proses dalam mengedit video dan audio, contohnya adalah proses pemotongan,
penggabungan, konversi format audio/video, dan manipulasi kualitas audio/video.
Beberapa jenis perangkat lunak media player adalah:
·
Adobe Premiere Pro, bersifat komersial dan
diproduksi oleh Adobe Systems.
·
Adobe Premiere Elements, bersifat komersial
dan diproduksi oleh Adobe Systems.
·
Windows Movie Maker, bersifat komersial dan
diproduksi Microsoft Corp.
·
Pinnacle Studio, bersifat komersial dan
diproduksi oleh Pinnacle Systems.
·
TMPGEnc, bersifat komersial dan diproduksi
oleh Pegasis Inc.
3.
Graphics/Image Viewer
Image viewer adalah jenis perangkat lunak yang digunakan untuk melihat
(view) image secara terorganisasi pada sebuah direktori. Saat ini sudah banyak
sekali format image yang telah didukung oleh aplikasi image viewer, seperti bmp
(windows bitmap), jpeg/jpg (image terkompresi), gif (CompuServe), png (portable
network graphics), ico (icons image), dll. Biasanya perangkat lunak ini juga
menyediakan fasilitas untuk mengedit image dalam fungsi-fungsi yang sederhana.
Beberapa jenis perangkat lunak image viewer adalah:
·
ACDSee, bersifat komersial dan diproduksi
oleh ACD Systems.
·
XNView, bersifat freeware dan diproduksi oleh
Pierre-e Gougelet.
·
Irfan View, bersifat komersial dan diproduksi
oleh Irfan Skiljan.
·
Microsoft Picture Manager, bersifat komersial
dan diproduksi oleh Microsoft Corp.
·
Microsoft Picture and Fax Viewr, bersifat
komersial dan masuk dalam paket Microsoft Windows.
4.
Graphic/Image Editor
Image editor adalah perangkat lunak yang digunakan untuk melukis,
menggambar, mengedit dan memanipulasi image atau gambar secara interaktif pada
sistem komputer. Banyak sekali jenis perangkat lunak image editor mulai dari
dengan fungsi editing yang sederhana sampai dengan yang kompleks. Terdapat dua
jenis image yang dihasilkan oleh image editor, yaitu dalam bentuk bitmap image
dan vector image. Beberapa contoh perangkat lunak image editor adalah sebagai
berikut:
·
Adobe Photoshop, merupakan vector dan bitmap
image editor. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Adobe Systems.
·
Corel Draw, merupakan vector image editor.
Bersifat komersial dan diproduksi oleh Corel Corporation.
·
Microsoft Paint, merupakan bitmap image
editor. Bersifat komersial dan masuk dalam paket Microsoft Windows.
·
Paint Shop Pro, merupakan vector dan bitmap
image editor. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Corel Corporation.
·
GIMP, merupakan bitmap dan vector image
editor. Bersifat open source dan diproduksi oleh The GIMP Team dengan lisensi
GNU General Public License.
5.
Animasi
Aplikasi animasi adalah perangkat lunak yang digunakan untuk membuat,
mengedit, dan memanipulasi informasi dalam bentuk animasi. Animasi adalah
gambar bergerak atau video dengan konten gambar yang fiktif, seperti kartun dan
gambar tidak riil. Beberapa contoh perangkat lunak animasi adalah sebagai
berikut:
·
Macromedia Flash, merupakan perangkat lunak
animasi yang banyak digunakan, baik untuk web, presentasi, dll. Bersifat
komersial dan diproduksi oleh Macromedia Inc.
·
Houdini Animation Software, bersifat
komersial dan diproduksi oleh Side Effect Software.
·
Power Animator, merupakan generasi pendahulu
dari Maya untuk membuat animasi. Bersifat komersial dan diproduksi oleh Alias
Systems Corporation.
6.
Graphic 3D
Aplikasi grafik 3 dimensi (3D) adalah perangkat lunak yang digunakan
untuk membuat, mengedit, dan memanipulasi informasi dalam bentuk gambar 3
dimensi. Berbeda dengan format gambar atau image secara umum adalah dalam
bentuk 2 dimensi. Gambar 3 dimensi merupakan representasi gambar dalam geometri
3 dimensi. Beberapa contoh perangkat lunak grafik 3D adalah sebagai berikut:
·
3D Studio Max, bersifat komersial dan
diproduksi oleh Autodesk Media & Entertainment.
·
Silo 3D Modelling, bersifat komersial dan
diproduksi oleh Nevercenter Ltd. Co.
·
Maya, bersifat komersial dan diproduksi oleh
Alias Systems Corp
Sumber :
http://efratbimo14.blogspot.co.id/2018/03/multimedia.html
baak.gunadarma.ac.id
studentsite.gunadarma.ac.id
gunadarma.ac.id
Tidak ada komentar:
Posting Komentar